کتاب

شاید برای شما هم این سؤال باشه که چرا میانگین مطالعه کتاب در برخی کشورها، به میزان قابل توجهی از ایران بیشتره. این سؤال همیشه در ذهن من هم بود تا اینکه فرزندم در آمریکا به مدرسه رفت.

بر خلاف کشور ما، در آمریکا بیشترین سرمایه‌گذاری آموزشی بر روی دانش آموزان دوره ابتدایی انجام میشه. تجربه من از این چند سال مدرسه رفتن پسرم اینه که هرچیزی که قراره در جامعه بصورت فرهنگ در بیاد، در سنین ابتدایی در مدرسه آموزش داده میشه.

از زمانی که پسرم به مدرسه رفت و خوندن و نوشتن رو یاد گرفت، باید روزی ٢٠ دقیقه کتاب می‌خوند. نکته قابل توجه برای من این بود که در اینجا کتابهای ساده با عکسهای زیاد و نوشته‌های کم برای جذب بچه ها به کتابخونی و با دونستن تنها چند حرف به وفور وجود دارد. در کنار تاکید معلمین مدرسه به ۲۰ دقیقه کتابخوانی روزانه، این کتابها تاثیر بسزایی در کتابخون کردن بچه‌ها دارند.

روشهای ساده دیگری هم برای تشویق کودکان به کتابخونی مورد استفاده قرار می‌گیرند. مثلا یک پازل که تصویری سیاه و سفید از یک ماشین هست رو به دانش‌آموز میدن. دانش آموز به ازای هر نیم ساعت کتاب‌خوانی، می‌تونه یک تیکه این پازل رو رنگ کنه. در یک فرم جداگانه هم از والدین میخوان که اسم کتابهایی که خوانده و مدت زمان صرف شده را یادداشت کنند. در نهایت کسی که بیشترین تعداد پازل رنگ شده رو داشته باشه، برنده میشه و جایزه می‌گیره. یادمه که همین جایزه انگیزه بسیار خوبی برای پسر من شده بود که بیشتر مطالعه کنه.

نکته جالبه دیگه در مدرسه این بود که بجای اینکه مثل ایران به بچه‌ها تکالیف زیادی بدن که در منزل انجام بدن، تکالیف بچه‌ها بسیار محدود و فقط شامل چند صفحه تمرین ریاضی در هفته هست.‌ در عین حال تمرکز ویژه‌ای بر کتاب خوانی روزانه هست و والدین باید هر روز به معلم گزارش بدن که شب گذشته فرزندشون چقدر کتاب خونده.

تاثیر این کارهای ساده این شده که پسر من که کلاس پنجم دبستان هست، هفته‌ای ٨-٩ کتاب ١٠٠ صفحه‌ای رو از کتابخونه به امانت میگیره و میخونه.

در کنار فرهنگ سازی مدرسه برای کتاب خوانی، باید به محیط بسیار جذاب کتابخانه برای علاقمند کردن بچه‌ها به کتابخوانی اشاره کرد. همه کتابخانه‌هایی که در آمریکا دیدم، فضای قابل توجهی رو برای بازی کردن بچه‌ها اختصاص دادند. این فضا مجهز به انواع اسباب‌بازی‌ها، کتاب و سی‌دی‌های کودکانه، کامپیوتر و لپتاپ مختص کودکان هست.

کار جالب دیگه کتابخانه‌ها برگزاری کلاسهای رایگان کتابخوانی روزانه برای کودکان بزرگتر از سن ٦ ماهگی! هست. بله، تعجب نکنید، کلاس کتاب‌خوانی برای نوزاد ٦ ماهه. در این کلاسها از روی کتابهای پرعکس و کم‌نوشته برای بچه‌ها می‌خونند و بعد با بچه‌ها شعر می‌خونند و بازی می‌کنند. این کلاسها باعث شده که الان کتابخانه برای دختر دو ساله‌ام یکی از دوست داشتنی‌ترین مکانها باشه، بطوریکه هر روز باید با گریه از کتابخونه بیاریمش بیرون.

#سارا_بوربور

مشاهدات چند دانشجوی ایرانی🇮🇷 از جامعه امریکا🇺🇸