رزومه

رزومه نوشتن یک هنر است، هنر تاثیر گذاری...

در این مطلب ابتدا به شرحی درباره رزومه و ابعاد نظری آن پرداخته می شود و در انتها چند نمونه از رزومه های آماده برای دریافت (Download) در اختیار گذاشته می شود. 

نحوه نگارش رزومه ( نمونه رزومه )     


برای موفقیت در کاریابی، معمولاً تهیه یک رزومه مناسب اهمیت زیادی دارد. درستی نوشتاری و بی‌غلط بودن رزومه نیز از مسائل مهم تهیه یک رزومه دانسته می‌شود.
کارنامک یا رزومه به نوشته‌ای گفته می‌شود که پیشینه تحصیلی، مهارتی و شغلی و برخی جزئیات زندگی یک شخص در آن درج می‌شود تا شرکت‌ها و کارفرماها بتوانند با مطالعهٔ آن در مورد استخدام یک شخص تصمیم بگیرند. 


به عبارتی دیگر، رزومه متنی است چند صفحه ای حاوی اطلاعات و مشخصات فردی که قبل از مصاحبه در اختیار کارفرمایان قرار گرفته و به آنان امکان میدهد تا ارزیابی اولیه ای از توانایی های شغلی شما داشته باشند. در واقع رزومه باید تصویری ذهنی از شما و فعالیتهای شغلیتان، به خواننده ارائه کند.

از این حیث رزومه جنبه ای تبلیغاتی دارد بدین ترتیب که ویژگیهای مؤثر و مفید خود را در اختیار کارفرما قرار میدهید و به نوعی سعی میکنید تا وی را متقاعد سازید که از بین چندین داوطلب، شما را برای شرکت در مصاحبه انتخاب نماید. 
رزومه باید به طور مثبتی مهارتها و توانایی های شما را نشان دهد. رزومه در عین حال که باید صادقانه باشد، وبایدعاری از تعارفات و شکسته نفسی باشد. 
رزومه زندگی نامه، شرح گذشته و یا حال شما نیست (هر چند که قسمت عمده آن مربوط به سوابق کاریتان میشود). اولین هدف رزومه جلب توجه کارفرماست. بنابراین در هر جمله ای که مینویسید باید سعی کنید به نوعی علاقه و توجه خواننده را جلب کنید. 
یک رزومه خوب میتواند کلید موفقیت شما در امر کاریابی باشد. به آن از دید انجام وظیفه نگاه نکنید. 
رعایت نکات زیر در تهیه فرمت رزومه بسیار مهم است: 

1- عنوان فایل رزومه
عنوان فایل رزومه را بهتر است نام درستی انتخاب کنید. از نوشتن فارسی رزومه خودداری کنید و کلمه روزمه را در نام فایل با دیکته صحیح بنویسید. مثلا فایل‌های روزمه زیادی گرفته‌ام که در نام فایل نوشته شده rezome, rezume. بهتر است نام فایل طوری باشد که هم نام شما را داشته باشد و هم اشاره به این‌که سند حاضر رزومه است داشته باشد. بنابراین پیشنهاد می‌کنم نام فایل را با چنین قالبی انتخاب کنید: Hassan.Ahmadi.Resume.PDF

2- Resume یا CV
بین رزومه و CV (Curriculum Vitae) تفاوت وجود دار. روزمه خلاصه‌ای از تجربیات شما است که معمولا بهتر است دو صفحه باشد. اما CV حداقل دو صفحه است و جزییات بیشتری از تجربیات تحقیقاتی، مقالات چاپ شده، سوابق آکادمیک، افتخارات و جزییات بیشتری راجع به کار را در بر خواهد داشت.
اگر سابقه فعالیت‌های علمی و تحقیقاتی دارید بهتر است از CV استفاده کنید. در غیر این صورت عنوان رزومه خود را CV نگذارید.

۳- فرمت فایل رزومه
روزمه خود را در قالب فایل PDF ارسال کنید. استفاده از فایل PDF برای اسنادی که لازم هست سندیت داشته باشند بهتر از Word است. 

۴- رزومه یا فرم استخدام
بسیار زیاد دیدم که فایل‌های دریافتی، فرم استخدامی بوده‌اند تا روزمه. فرم استخدامی اطلاعاتی را برای ثبت در بانک اطلاعاتی شرکت‌ها از شما می‌گیرد و معمولا قالب خاصی هم دارد مثلا حداقل میزان حقوق درخواستی یا امکان ماموریت و مواردی از این دست را دارد که جزو اطلاعات کلیدی یک رزومه نیست و برای زمان مصاحبه لازم است. بنابراین اگر روزمه شما فرم استخدامی شرکتی است که به‌واسطه یکی از آشنایان آن را گرفته‌اید، لطفا، لطفا، همین حالا از ارسال آن به شرکت‌ها خودداری کنید.

۵- عکس در رزومه
توصیه‌ زیادی هست که در رزومه عکس نگذارید. من هم پیشنهاد می‌کنم که در روزمه خودتون عکس نگذارید. یک حقیقت ساده رو باید به شما بگم که خوب یا بد بودن تصویر شما می‌تونه در قضاوت تصمیم‌گیرنده برای مصاحبه با شما تاثیر بگذاره. 
حتی اطلاعاتی از قبیل آدرس محل سکونت هم لزومی ندارد که در رزومه باشد مگر این‌که جایی که برای آن روزمه ارسال می‌کنید بخواهد از طریق پست با شما مکاتبه کند که البته این موضوع هم مربوط به قرن گذشته است و حالا دیگه معمولا ارتباطات از طریق ایمیل انجام می‌شود.

۶- حقوق درخواستی
جای میزان حقوق درخواستی شما در رزومه نیست! 
رزومه درباره این نیست که شما چقدر حقوق می‌خواهید.
روزمه درباره این هست که اهداف شما چیست و چه دستاروهایی تاکنون داشته‌اید. اگر میزان حقوق برای شما مهم است (برای چه کسی مهم نیست؟) بهتر است تحقیق کنید و محدوده دستمزدی شغل تخصصی خود را بشناسید و به این موضوع در جلسه مصاحبه بپردازید.

۷- عنوان شغلی به اندازه سابقه کار
خیلی زیاد دیدم رزومه افرادی که ۲ یا ۳ سال سابقه کار دارند و در عناوین شغلی خود از مدیر واحد یا مسئول بخش استفاده کرده‌اند و در جلسه مصاحبه مشخص شده که این تصور خود افراد از کاری که انجام می‌دهند بوده نه واقعیت شغلی آنها. 
وزن کلمه مدیریت برای فردی که سابقه کار بالایی ندارد زیاد است و بهتر است که از عنوان درست برای شغل و تجربیات خود استفاده کنید. حتی کسانی هم که سابقه بیشتری دارند باید از عناوین صحیح برای شغل خود استفاده کنند و از بزرگنمایی خودداری کنند.

۸- استفاده از ایمیل درست
بسیار مهم است در رزومه از ایمیل درست استفاده کنید. لطفا از ایمیل‌هایی با عناوین Shamilakhoshgele ، GoldPesar2000 ، Asaljoon84 ، AsemaneAbiEshgh و از این موارد استفاده نکنید.
آدرس ایمیل نماینده هویت شما است و لطفا از یک ایمیل با نام واقعی خود استفاده کنید، مثل : migna90@gmail.com یا info@migna.ir

شیوه های متفاوتی برای نگارش رزومه متداول و مرسوم است و هر کس به مقتضای سلیقه و هدفی که از نگارش رزومه دارد ، شیوه خاصی را بر می گزیند .
اما به طور کلی اصول و سرفصل بندی عمومی رزومه ها به شرح زیر است:

۱- جزئیات شخصی(Personal Details) 
اغلب رزومه ها با این بخش آغاز می شوند . آن چه می بایست در این بخش ذکر شود شامل نام ، آدرس ، شماره تلفن ، آدرس پست الکترونیک و تاریخ تولد است.

۲- پروفایل شخصی(Personal Profile) 
وارد کردن پروفایل در رزومه امری سلیقه ای است و ضروری محسوب نمی شود . آن چه در پروفایل به نگارش در می آید ، تصویری کلی و گویا از شما است که به طور جزئی تر در سایر بخش های رزومه ذکر می شود.

۳- تحصیلات و توانایی های علمی(Education and Qualifications) 
این بخش شامل تمام سوابق تحصیلی و علمی شما ، از دیپلم دبیرستان و نام دبیرستان گرفته تا آخرین مدرک تحصیلی ، رشته ها و گرایش ها و زمان بندی هر دوره ی تحصیلی خواهد بود. به یاد داشته باشید که حتماً ذکر کنید در حال حاضر مشغول گذراندن چه دوره ای هستید . سایر دوره های علمی – کابردی که در کنار تحصیل آکادمیک گذرانده اید را هم حتماً بنویسید.

۴- سوابق شغلی (Skills and Work Experiences) 
در این بخش باید کل سوابق شغلی شما ، اعم از تمام وقت یا پاره وقت ، با ذکر نام و تلفن یا آدرس محل کار ، به اضافه تاریخ و دوره اشتغال فهرست شود.

۵- انتشارات و مقالات(Publications) 
فهرست کتب و مقالاتی که منتشر کرده و یا در کنفرانس ها ارائه نموده اید به اضافه زمان انتشار را در این بخش بیاورید. اگر خلاصه مقالات را به رزومه ضمیمه نمایید بهتر است.

۶- سایر اطلاعات(Additional Information) 
نگارش این قسمت ضروری نیست ، اما چنان چه لازم دانستید توضیحی جانبی روی سوابق تحصیلی و شغلی خود بنویسید ، می توانید این بخش را اضافه نمایید.

۷ – علائق(Interests) 
فهرستی از علائق خود در زمینه های فوق برنامه مثل ورزش یا هنر را در این بخش بنویسید و احیاناً اگر سوابق حرفه ای در این زمینه ها دارید حتما ذکر کنید.

۸ – معرف ها(References) 
نام ، رتبه ، درجه تحصیلی ، آدرس یا تلفن و کلاً اطلاعات مربوط به معرفین خود ( که معمولا اساتید شما هستند ) را در این بخش بیاورید . این معرف ها می بایست همان معرفینی باشند که توصیه نامه های شما را تکمیل نموده اند. 

7 دروغ رایج که افراد در رزومه خود ذکر می کنند !
یادتان باشد دادن اطلاعات غلط تاثیری مخرب بر تصور افراد نسبت به شما خواهد داشت. حتی اگر آن شغل را به دست بیاورید ممکن است کارفرما به حقیقت پی ببرد و اخراجتان کند.اما دروغ های رایجی که در رزومه افراد وجود دارد چه چیزهایی هستند؟ 
داشتن این کار برایتان حیاتی است؟ خیلی به آن علاقه دارید؟ بسیار خوب، ولی این توجیهی برای تغییر دادن واقعیت در رزومه شما نیست. یادتان باشد دادن اطلاعات غلط تاثیری مخرب بر تصور افراد نسبت به شما خواهد داشت. حتی اگر آن شغل را به دست بیاورید ممکن است کارفرما به حقیقت پی ببرد و اخراجتان کند. ضمن اینکه اکثر شرکت ها و کارفرماها قبل از دعوت به مصاحبه، راجع به درستی اطلاعات روزمه شما تحقیق کافی را انجام می دهند. 

اما دروغ های رایجی که در رزومه افراد وجود دارد چه چیزهایی هستند؟

-عنوان شغل قبلی
افراد غالبا در مورد عنوان شغل خود دروغ می گویند تا خود را از آنچه که هستند بهتر و شایسته تر نشان دهند. اما این کار ممکن است نتیجه عکس داشته باشد. اگر شغل مدنظرتان مدیریت یک بخش باشد ولی در رزومه خود شغل قبلیتان را "مدیر عامل یک شرکت" عنوان کرده باشید، ممکن است این تصور ایجاد شود که میزان توانایی شما بیش از حد مورد نظر است. ضمن اینکه دیر یا زود حقیقت مشخص می شود و مسلما اعتماد کارفرما را از دست خواهید داد.

-مدت شغل قبلی
بعضی از افراد به جای ذکر ماه های دقیق ( مثلا از فرودین 89 تا اسفند 91)، به ذکر سال بسنده می کنند مثلا می گویند از سال 89 تا سال 91، و بدین ترتیب می کوشند از این شاخه به آن شاخه پریدن خود را پنهان کنند. اما توصیه ما این است که به جای تغییر دادن یا پنهان کردن واقعیت، دلیل عوض کردن شغل خود را بنویسید، مثلا اینکه به دلیل تغییر مکان شرکت یا ورشکستگی آن شغل خود را تغییر داده اید. 
اگر عذر شما را در فرایند تعدیل نیرو خواسته اند، دلیلی برای پنهان کردن واقعیت وجود ندارد چون این اتفاق از کنترل شما خارج بوده است. از آنجایی که کارفرمایان ترجیح می دهند افرادی را استخدام کنند که در حال حاضر شاغل هستند، برخی از کاریابان بیکاری خود را پنهان می کنند. اما دلیلی وجود ندارد که مدت بیکاری خود را (که مثلا 6 ماه بوده) 3 ماه ذکر کنید. کارفرمایان به خوبی از اوضاع اقتصادی جهان و مشکلاتی که بر سر راه کاریابان قرار دارد آگاه هستند. 

-مهارت ها
از آنجایی که در دنیای امروز رقابت زیادی بین افراد وجود دارد، ممکن است بعضی کاریابان برای دست یابی به شغل موردنظر خود به دروغ متوسل شوند و مهارت ها و توانایی های تکنیکی خود را بزرگ تر از آنچه که هست نشان بدهند. اما فراموش نکنید که کارفرمایان توقع دارند که کار ما به همان صورتی باشد که رزومه نشان می دهد. خلاصه اینکه اگر یک یا دو دوره کامپیوتر گذرانده اید، نباید خود را به عنوان یک کارشناس کامپیوتر یا مثلا یک برنامه نویس حرفه ای معرفی کنید. حتی اگر در آن شغل مشغول به کار شوید، کارفرما به زودی درخواهد یافت که مهارت های شما آنقدر که رزومه شما نشان می دهد خوب و ایده آل نیستند . پس به جای کلماتی مانند "حرفه ای"، "کارشناس" یا "عالی"، بنویسید " آشنا به " یا " گذراندن دوره ..." یا " متوسط". 

-دستاوردها
یکی از اشتباهات رایج در رزومه نویسی این است که یک دستاورد یا موفقیت گروهی را تنها به خود نسبت دهیم. گاهی یک تیم به موفقیتی دست پیدا می کند که بعدها به توسط یک شخص به عنوان یک دستاورد فردی معرفی می شود. افشای چنین واقعیتی به بی اعتمادی کارفرما یا حتی اخراج منتهی خواهد شد. 
آنچه برای اکثر کارفرمایان مهم است، توانایی کار گروهی و تطبیق دادن خود با سایر همکاران است. آنها به دنبال فردی هستند که بتواند با دیگران کار کند، از آنها بیاموزد و یا الهام بخش آنها باشد. پس گاهی بد نیست اگر به جای کلمه "من" از "ما" استفاده کنیم. 

-محل زندگی
بعضی از کارفرمایان ترجیح می دهند کسی را استخدام کنند که در نزدیکی شرکت زندگی می کند، به همین دلیل ممکن است این وسوسه وجود داشته باشد که از ذکر آدرس واقعی منزلمان خودداری کنیم. اما قبل از اینکه این کار را انجام دهیم بهتر است به این فکر کنیم که طی مسافت های طولانی آن هم هر روز آسان نیست. ضمنا فراموش نکنید که در هر حال لو رفتن واقعیت صورت خوشی نخواهد داشت. 

- سن
جالب است که بعضی از کاریابان به راحتی 10 سال تجربه خود را پنهان می کنند تا مبادا پیر به نظر برسند، و البته بعضی دیگر تاریخ اخذ مدرک خود را تغییر می دهند تا بیش از حد جوان به نظر نرسند!
درست است که کارفرمایان حق دارند بهترین گزینه را انتخاب کنند، ولی در نظر داشته باشید که اکثر آنها کسی را می خواهند که خوب کار کند و مهارت کافی را داشته باشد. 
یادتان باشد که شما نمی توانید خود را عوض کنید. خودتان باشید و با اعتماد به نفس و امید جلو بروید.

* سایر توصیه ها
- پیش از نگارش رزومه ، خوب در مورد سوابق تحصیلی و شغلی خود فکر کنید تا چیزی را از قلم نیاندازید . سعی کنید تا حد امکان ، مدارکی دال بر سوابقتان آماده و ترجمه کنید تا ضمیمه رزومه نمایید.
- از دروغگویی یا بزرگنمایی جداً پرهیز کنید ، ممکن است برایتان دردسر ساز شود!
- بهتر است رزومه را در ۲ روی یک کاغذ A4 تنظیم نمایید. بهترین حجم رزومه در همین حد است.
- حتماً چند نسخه اضافه از رزومه برای خودتان نگه دارید تا در صورت لزوم از آن ها استفاده کنید.
- در مورد نگارش انگلیسی ، حتماً درباره متن رزومه با یک مترجم و یا کسی که انگلیسی ادبی را به خوبی می داند مشورت کنید.
- رزومه را حتما تایپ کنید و از ارائه رزومه دست نویس جداً خود داری کنید. 

* نمونه رزومه : 

یک نمونه 


Chronological C.V.

Personal Details :

Full Name: Kate Smith

Address: 123 Anytown Rd.

Riverton

Manchester

Personal Profile:
- An enthusiastic college student with excellent knowledge of Business Administration. I am able to meet deadlines and can work within a team or on my own initiative.
- I am keen to find a good University so as I can continue my education.

Education and Qualifications:
2000 – Present : Oldham Sixth Form College
GNVQ Intermediate Business and Finance
( Including units on office procedure, accounting and business management)
1995 – 2000 : Manchester High School
GCSEs :
English Language : Grade C
Mathematics : Grade D
French : Grade C
Art : Grade B
History : Grade C

Work Experience:
July 1999 – September 1999 : J&B Solicitor
Office Junior
main tasks:
- Syccessfully dealt with telephone enqueries.
- Organized and maintained an effective filing System.
- Typed Letters , memos and reports.
November 1997 : Marketing 4U Company (work experience)
main tasks:
- Used various office equipment including faxes , photocopiers and laminators.
- word processed letters and address labels.

Other Information:
- I recently participated in a reader scheme where I helped children with learning difficulties.
- I am currently taking driveing lessons.

Referrences:
Mrs J. Brown
Course Tutor (Automobile Engineering)
Trafford College
Green Lane
Trafford
Tel: 0161 001 2222

----------------------------------------------------------------------------------------
اصول رزومه نویسی و سرفصل بندی عمومی یک رزومه    
شیوه های متفاوتی برای نگارش رزومه متداول و مرسوم است و هر کس به مقتضای سلیقه و هدفی که از نگارش رزومه دارد، شیوه خاصی را بر می گزیند. اما به طور کلی اصول و سرفصل بندی عمومی رزومه ها به شرح زیر است:

1- جزئیات شخصی (Personal Details) 
اغلب رزومه ها با این بخش آغاز می شوند. آن چه می بایست در این بخش ذکر شود شامل نام، آدرس، شماره تلفن، آدرس پست الکترونیک و تاریخ تولد است. 

2- پروفایل شخصی (Personal Profile) 
وارد کردن پروفایل در رزومه امری سلیقه ای است و ضروری محسوب نمی شود. آن چه در پروفایل به نگارش در می آید، تصویری کلی و گویا از شما است که به طور جزئی تر در سایر بخش های رزومه ذکر می شود. 

3- تحصیلات و توانایی های علمی (Education and Qualifications) 
این بخش شامل تمام سوابق تحصیلی و علمی شما، از دیپلم دبیرستان و نام دبیرستان گرفته تا آخرین مدرک تحصیلی، رشته ها و گرایش ها و زمان بندی هر دوره ی تحصیلی خواهد بود. به یاد داشته باشید که حتماً ذکر کنید در حال حاضر مشغول گذراندن چه دوره ای هستید. سایر دوره های علمی - کابردی که در کنار تحصیل آکادمیک گذرانده اید را هم حتماً بنویسید. 

4- سوابق شغلی (Skills and Work Experiences) 
در این بخش باید کل سوابق شغلی شما، اعم از تمام وقت یا پاره وقت، با ذکر نام و تلفن یا آدرس محل کار، به اضافه تاریخ و دوره اشتغال فهرست شود. 

5- انتشارات و مقالات (Publications)
فهرست کتب و مقالاتی که منتشر کرده و یا در کنفرانس ها ارائه نموده اید به اضافه زمان انتشار را در این بخش بیاورید. اگر خلاصه مقالات را به رزومه ضمیمه نمایید بهتر است. 

6- سایر اطلاعات (Additional Information)
نگارش این قسمت ضروری نیست، اما چنان چه لازم دانستید توضیحی جانبی روی سوابق تحصیلی و شغلی خود بنویسید، می توانید این بخش را اضافه نمایید. 

7 - علائق (Interests) 
فهرستی از علائق خود در زمینه های فوق برنامه مثل ورزش یا هنر را در این بخش بنویسید و احیاناً اگر سوابق حرفه ای در این زمینه ها دارید حتما ذکر کنید. 

8 - معرف ها (References) 
نام، رتبه، درجه تحصیلی، آدرس یا تلفن و کلاً اطلاعات مربوط به معرفین خود ( که معمولا اساتید شما هستند ) را در این بخش بیاورید. این معرف ها می بایست همان معرفینی باشند که توصیه نامه های شما را تکمیل نموده اند. 

* سایر توصیه ها
- پیش از نگارش رزومه، خوب در مورد سوابق تحصیلی و شغلی خود فکر کنید تا چیزی را از قلم نیاندازید. سعی کنید تا حد امکان، مدارکی دال بر سوابقتان آماده و ترجمه کنید تا ضمیمه رزومه نمایید. 
- از دروغگویی یا بزرگنمایی جداً پرهیز کنید، ممکن است برایتان دردسر ساز شود!
- بهتر است رزومه را در 2 روی یک کاغذ A4 تنظیم نمایید. بهترین حجم رزومه در همین حد است. 
- حتماً چند نسخه اضافه از رزومه برای خودتان نگه دارید تا در صورت لزوم از آن ها استفاده کنید. 
- در مورد نگارش انگلیسی، حتماً درباره متن رزومه با یک مترجم و یا کسی که انگلیسی ادبی را به خوبی می داند مشورت کنید. 
- رزومه را حتما تایپ کنید و از ارائه رزومه دست نویس جداً خود داری کنید.

----------------------------------------------------------------------------------------
آشنایی با هنر رزومه‌ نویسی    
رزومه یک شناسنامه کاری و تحصیلی است که برای ارزیابی صحت دانش، مهارت و سوابق هر جویای کار، در رشته‌های مختلف به کارفرما ارائه می‌شود. وی نیز برای مطالعه هر رزومه بین ۳۰ ثانیه تا ۱ دقیقه وقت صرف می‌کند. بنابراین باید آنقدر کوتاه و مفید بنویسید که علاوه بر بیان دقیق و صریح مطالب و مدارک، درعین حال توانایی‌های شما نیز مشخص شود. 

رزومه یک شناسنامه کاری و تحصیلی است که برای ارزیابی صحت دانش، مهارت و سوابق هر جویای کار، در رشته‌های مختلف به کارفرما ارائه می‌شود. وی نیز برای مطالعه هر رزومه بین ۳۰ ثانیه تا ۱ دقیقه وقت صرف می‌کند. بنابراین باید آنقدر کوتاه و مفید بنویسید که علاوه بر بیان دقیق و صریح مطالب و مدارک، درعین حال توانایی‌های شما نیز مشخص شود.
رزومه یک شناسنامه کاری و تحصیلی است که برای ارزیابی صحت دانش، مهارت و سوابق هر جویای کار، در رشته‌های مختلف به کارفرما ارائه می‌شود. وی نیز برای مطالعه هر رزومه بین ۳۰ ثانیه تا ۱ دقیقه وقت صرف می‌کند. بنابراین باید آنقدر کوتاه و مفید بنویسید که علاوه بر بیان دقیق و صریح مطالب و مدارک، درعین حال توانایی‌های شما نیز مشخص شود.

پیش از آغاز مراحل رزومه‌نویسی، باید ازعملکرد دوران تحصیل، سوابق شغلی، مهارت‌های فوق‌برنامه و درنهایت علایق و استعدادهای خود یک تصویر کلی داشته باشید و طبق چارچوب‌های تعریف شده در رزومه، مرحله به مرحله پیش روید. به یاد داشته باشید؛ رزومه هویت شماست؛ در ارائه آن کوشا باشید.

برای آشنایی بیشتر و نحوه ارائه رزومه با ما دراین مقاله همراه شوید؛ تا علاوه بر افزایش اطلاعات و آموزش حرفه‌ای دراین زمینه، به درکی عمیق برسید.

انواع رزومه
رزومه نیزعناوین و کاربردهای مختلفی دارد؛ برای ارائه موضوع‌های مختلف باید به ویژگی‌های هربخش توجه کرد. دراین مقاله به مهم‌ترین و کاربردی‌ترین رزومه‌ها اشاره می‌کنیم.

رزومه‌های دانشگاهی و تحصیلی:
برای ارتقای سطح دانش و اخذ پذیرش از دانشگاه‌های معتبر استفاده می‌شود. قالب این گونه رزومه‌ها معمولا ساده است و بیشتر توضیحی درباره مقاطع تحصیلی، محل فارغ‌التحصیلی، مهارت‌ها و عناوین مختلف در آزمون‌ها، المپیادها و موفقیت‌های کسب شده در سطح منطقه، استان، کشور و درنهایت مهم‌ترین و ارزشمندترین سطح علمی و بین‌المللی است. برای ادامه تحصیل در دانشگاه‌های معتبر معمولا تراز نمرات دوران تحصیلی شما ارزیابی می‌شود و با تایید و ارسال مدارک و درنهایت آزمون دانشگاه مورد نظر پذیرفته خواهید شد. به جز برخی از دانشگاه‌ها، اغلب از زبان انگلیسی برای تدریس استفاده می‌کنند.

رزومه‌های کاری:
رزومه‌های کاری، یکی از پرطرفدارترین رزومه‌هایی است که اغلب به کارفرمایان، کارآفرینان و مدیران ارائه می‌شود. دربخش اول این نوع رزومه‌ها توضیحات و اطلاعات شخصی فرد جویای کار درج می‌شود، بخش دوم درباره اطلاعات تحصیلی است. معمولا آخرین مدارک و گواهینامه‌های معتبر دانشگاهی در این قسمت نوشته می‌شوند. اما مهم‌ترین بخش این رزومه بخش سوم و توصیف سوابق شغلی است. با درنظر گرفتن پست‌ها، رتبه‌ها و سال دریافت حکم‌های مختلف شغلی، باید براساس هرسال، نام شرکت، محل و سمت خود را ذکر کنید. درواقع شناسنامه و سوابق کاری شما دراین بخش مشخص خواهد شد. به یاد داشته باشید؛ این بخش بسیار حساس است و می‌تواند سرنوشت کاری شما را تغییر دهد. بنابراین همانند رزومه‌ها و نمونه‌های مختلف دیگر سوابق خود را بنویسید و از حاشیه‌پردازی خودداری کنید. در بخش آخر مهارت‌ها و گواهینامه‌های مختلف نوشته می‌شود. هرشخصی براساس علایق خویش در دوران تحصیل آموزش‌ها و مهارت‌های مختلفی را می‌گذراند؛ بنابراین اگر مهارتی دارید، می‌توانید این قسمت را نیز پرکنید.

رزومه‌های مدیریتی
اگر بخواهیم کمی حرفه‌ای‌تر و جدی‌تر به این موضوع بپردازیم، باید به رزومه مدیران، اساتید و متخصصان نیز اشاره کنیم. سوابق و پست‌های اجرایی دراین گونه رزومه‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. دراین بخش مدیران با ارتقا به پست‌های بالاتر، بیشتر از رزومه‌های عادی فاصله می‌گیرند و درحاشیه و یا درقالب مدیران و روسای نظام‌های حکومتی مستقر می‌شوند. برخلاف رزومه‌های دانشگاهی و کاری دراین قسمت افراد برحسب مسئولیت‌های پیشین، کارکردهای اجرایی و حضور در فعالیت‌های مختلف، پست‌های کلیدی را تسخیر می‌کنند. شاید به جرات بتوان گفت علیرغم سوابق و تحصیلات دانشگاهی، توانمندی‌های فردی و اجرای پروژه‌های بزرگ، ضامن کسب پست‌های عالی است.

در رزومه‌های مدیریتی سوابق کاری، پست‌ها و نام شرکت‌ها و نمایندگی‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردارند و بخش زیادی از رزومه را به خود اختصاص می‌دهند. اغلب این مدیران، مسئولان اجرایی بخش‌های مختلف دولتی و خصوصی بوده‌اند و برای ترفیع کاری و انتقال به بخش‌ها و رتبه‌های بالاتر، رزومه خود را ارسال می‌کنند. بی‌شک مسئولیت‌های فراوان و افتخارات آنان طی سال‌های متوالی بیشتر در رزومه به چشم می‌خورد.

رزومه پایان دوران دبیرستان
بعضی از رزومه‌ها از نظر علمی درسطح پایین‌تری قرار دارند و صرفا برای آغاز به کار و یا کسب درآمد ارائه می‌شوند؛ کار در دوران دبیرستان و یا پس از فارغ‌التحصیلی، فرصت‌های شغلی کمتری را در اختیار کارجویان قرار می‌دهد. به‌دلیل نداشتن سابقه و مهارت، نمی‌توان زیاد به آینده چنین رزومه‌هایی امیدوار بود. اغلب این افراد برای یک دوره کوتاه مدت، کارآموزی و تعطیلات تابستانی رزومه خود را ارسال می‌کنند. در بخش اول این رزومه مشخصات شخصی، آدرس و شماره تماس ذکر می‌شود. دربخش دوم نام دبیرستان و محل فارغ‌التحصیلی قید می‌شود. اما مهم‌ترین بخش این رزومه، بازنویسی تجربه‌ها و مهارت‌ها است. ذکر سوابق کاری و مهارت‌های کسب شده دراین بخش الزامی است. عنوان و مدت زمانی که کار کرده‌اید به همراه مهارت‌هایی که دارید، می‌تواند امتیاز قابل توجهی باشد. همچنین نام شرکت‌ها و آموزش‌هایی که گذرانده‌اید بسیار حائز اهمیت است.

مهارت‌ها و موفقیت‌ها
شرح مهارت‌ها و موفقیت‌ها باید کاملا مختصر و مفید باشد. فقط به عنوان و مرجع اخذ و صدور آن اشاره کنید. سعی کنید دستاوردهای شغلی و تحصیلی خود را براساس یک دوره زمانی مشخص به ترتیب اولویت سال اخذ آن بنویسید. از حاشیه‌پردازی و گزافه‌گویی جدا خودداری کنید. چنین رزومه‌هایی موجب اتلاف وقت کارفرما خواهد شد. به یاد داشته باشید؛ خلاصه‌نویسی و درج رئوس مطالب، کلید موفقیت در ارائه رزومه‌ای ایده‌آل است که توجه هر کسی را به‌خود جلب خواهد کرد. حتما یک نسخه از شرح کامل سوابق خود را به همراه داشته باشید تا پس از ارائه رزومه، برای صحت عملکرد شما نزد کارفرما ارائه گردد. البته این بخش درصورت پذیرش رزومه و تایید آن از سوی کارفرما و درواقع جزو مراحل بعدی استخدام محسوب می‌شود. سعی کنید مهم‌ترین موفقیت‌ها، بالاترین مدارک و ارزشمندترین سوابق خود را در رزومه درج کنید، قطعا ذکر سابقه حتی در دو شرکت شناخته شده و معروف، برگ برنده شما خواهد بود.

اهداف
همان‌گونه که پس از پایان دوران تحصیلات دانشگاه و یا پس از گذراندن دوره‌های آموزشی مدرکی تحت عنوان گواهینامه و یا دانشنامه؛ سطح دانش، مهارت، توانایی‌ها و ارزش هر فرد را مشخص می‌کند، رزومه نیز درجایگاه مدرکی تکمیلی و توصیفی، نشان دهنده ارزش و هنر هر شخص است که در یک دوره زمانی خاص به قابلیت‌های ویژه‌ای دست یافته است. درواقع ارائه رزومه سندی معتبر از خلاصه دوران تحصیل و سوابق کاری محسوب می‌شود. به بیان دیگر رزومه هر شخص بخشی از هویت، شخصیت، مهارت و دانش وی است. تفاوت‌ها و صلاحیت‌های افراد واجدشرایط برای احراز سمت‌های کلیدی هر شرکت، سازمان و یا در سطح ملی و بین‌المللی فقط در قالب صفحه‌های سرنوشت‌ساز رزومه نهفته شده است. باتوجه به اهمیت رزومه و جایگاه ویژه آن نزد کارفرمایان و مدیران باید در ارائه آن کوشید و دقت کرد.

برای آشنایی بیشتر با نحوه ارسال یک رزومه کاری به الگوی زیر دقت کنید. اصول یک رزومه شامل موارد زیر می‌شود:

• اطلاعات شخصی

• سوابق تحصیلی

• سوابق شغلی

• مهارت‌ها

• افتخارات

عضویت در انجمن‌ها و گروه‌های حرفه‌ای

آثار و انتشارات

علایق جنبی
در این بخش هر قسمت نیز برای ارائه توضیحات بیشتر برای کارفرما و مدیرتکمیل می‌شود که درواقع رزومه شما باید تحت همین الگو نوشته و ارسال شود.

مشخصات فردی
این قسمت طبق الگوی زیر تنها توصیفی اجمالی از وضعیت و شرایط کنونی و محل جغرافیایی شما است که اغلب برای برقراری ارتباط کارفرما با شما و ویژگی‌های شخصی تکمیل می‌شود.

نام:

نام خانوادگی:

شماره تماس:

شماره همراه:

پست الکترونیک: (ایمیل)

تاریخ تولد:

محل تولد:

وضعیت تاهل:

آدرس محل سکونت:

مشخصات تحصیلی:
شما موظفید که در این مرحله بالاترین مدرک تحصیلی و مدارج عالی خود را با ذکر نام دانشگاه و محل اخذ مدرک درج نمایید. برای برخی از کارفرمایان دانشگاه محل تحصیل و برای برخی دیگر، رشته و مهارت‌های عملی مورد نظر است. بنابراین هرچه سطح دانش و مهارت شما بالاتر باشد، احتمال موفقیت افزایش می‌یابد.

سوابق شغلی:
مهم‌ترین بخش رزومه‌های کاری مربوط به سوابق و مهارت‌های اجرایی کارجویان است، به بیان دیگر تفاوت‌ها و ویژگی‌های هرفرد دراین بخش مشخص خواهد شد. براساس اولویت‌های کاری و سال‌های احراز پست‌های مختلف باید هرکدام مطابق با همان سال در رزومه نوشته شود. نکته قابل توجه در این قسمت تنوع پست‌های کاری است، شاید در نگاه اول مدیر و یا مسئول پذیرش نگاه خویش را به سابقه، سمت و درنهایت محل و نام شرکتی که درآن فعالیت کرده‌اید معطوف کند. بنابراین مهم‌ترین سمت‌ها را ذکر کنید.

مهارت‌ها
هر مهارتی امتیازی است برای موفقیت و متفاوت نشان دادن توانایی‌ها، این بخش مربوط به توانایی‌ها و آموخته‌های شماست که طی دوران تحصیل درقبل و یا بعد از دانشگاه کسب کرده‌اید. مهارت‌هایی نظیر گذراندن دوره‌های مختلف آموزشی، کلاس‌های زبان، کامپیوتر، الکترونیک و یا هرچیزی که به اشتغال شما کمک کند. این بخش مزیت‌ها و استعدادهای شما را دربرابر دیگران نشان خواهد داد.

افتخارات و علایق
متناسب با استعدادها و توانایی‌هایی که دارید، می‌توانید در رشته‌ها و مهارت‌های مختلف صاحب سبکی جدید شوید. چنین ویژگی‌هایی جزو امتیازات برتر شما نسبت به متقاضیان دیگر محسوب می‌شود.

کلام آخر
رزومه فقط صفحه‌ای از اطلاعات شخصی، تحصیلی و کاری است، اما خود شما هستید که با تلاش و به کارگرفتن استعدادتان می‌توانید صفحات آن‌را زرین و آینده خویش را درخشان کنید.

Sources :

Great Sample Resume

Resume Writing Styles

Build an Interesting Resume

----------------------------------------------------------------------------------------
راهنمای رزومه نویسی /چگونه خود را به کارفرما معرفی می‌کنیم    
همانطور که پس از پایان تحصیلات دانشگاهی، دانشنامه نشان دهنده نوع دانش و مهارت فرد فارغ‌التحصیل است؛ 

همانطور که پس از پایان تحصیلات دانشگاهی، دانشنامه نشان دهنده نوع دانش و مهارت فرد فارغ‌التحصیل است؛

رزومه نیز مدرکی تکمیلی برای توصیف دوران تحصیل و سوابق کاری اوست. در حقیقت رزومه سند هویت شغلی فرد است که می‌تواند سرنوشت او را در دست یافتن به شغل مناسب در سطح ملی و بین‌المللی تغییر دهد. در یک جمله، رزومه، شناسنامه کاری و تحصیلی، جهت ارزیابی دانش، مهارت و سوابق کاری هر جویای کار است. رزومه خلاصه‌ای دو تا سه صفحه‌‌ای از مهارت‌ها، دستاوردها، تجارب کاری و تحصیلات شماست که با هـــدف جلب نظر موافق کارفرمای آینده‌تان تهیه می‌شود. نکته مهم اینکه، رزومه در طول زندگی شما دچار تغییر و تحولات زیادی می‌شـود؛ بنابراین باید مرتباً به روز شده و اطلاعات جدید به آن اضافه شود. اگر می‌خواهید برای چند شغل و در زمینه‌های مختلف تـقـاضـای کـار دهـیـد، بـهتر است رزومه‌های مختلف تهیه کنید که در هر کدام به مـهارت‌های خاص شما در رابطه با شغل مورد نظر اشاره شده باشد. برای تهیه رزومه باید خود را به جای استخدام‌کننده و کارفرمایی بگذارید که رزومه شما را بررسی خواهد کرد؛ بدیهی است که او قصد دارد از میان چندین رزومه، مناسب‌ترین را انتخاب کند. توجه داشته باشید، رزومه هر چه خلاصه‌تر باشد بهتر است؛ همچنین به هیچ وجه نباید اطلاعات در رزومه تکرار شود. پس برای نوشتن رزومه سه پاراگراف اصلی در نظر بگیرید، برای پاراگراف اول، مقدمه‌ای کوتاه در مورد خود و اهداف کاری‌تان را در نظر بگیرید، همچنین در مورد نحوه آشنایی با شرکتی که قصد دارید رزومه را به آن ارائه دهید، اندکی شرح دهید. در پاراگراف دوم، میزان تحصیلات، مهارت‌ها و توانایی‌های‌تان شرح دهید و سرانجام در پاراگراف سوم اطلاعاتی را ارائه دهید تا امکان دسترسی به شما فراهم شود؛ به عنوان مثال اسم، آدرس، شماره تلفن و آدرس پست الکترونیک خود را به طور دقیق ثبت کنید. در ادامه به شرح عناوین این سه پاراگراف و محتویات این عناوین می‌پردازیم. 

اجزای تشکیل‌دهنده رزومه    
اهداف کاری 
اهداف کاری، پیش‌درآمدی مناسب برای یک رزومه خوب و اصولی است. در این بخش اهداف کاری کوتاه‌مدت و بلند‌مدت خود را برای کارفرما شرح دهید. همچنین توضیح دهید که تاکنون در چه حد پیشرفت کاری داشته‌اید. در حقیقت از این قسمت برای تشریح توانایی‌های خود استفاده کنید. 

تجارب کاری 
در این قسمت از پیشینه کاری خود، موقعیت‌های آموزشی و تجارب کسب شده در گذشته صحبت می‌کنید. در واقع با توصیف مهارت‌های‌تان در این بخش، به کارفرما نشان می‌دهید شایسته چه پستی هستید. توجه داشته باشید، تجربه‌های کاری را با سیر زمانی معکوس ثبت کنید و در مورد هر سابقه شغلی؛ عنوان پست، عنوان سازمان، محل کار و تاریخ استخدام را ذکر کنید. 

میزان تحصیلات 
اگر سابقه کاری زیادی ندارید اهمیت این بخش دو چندان می‌شود. در این قسمت نیز از سیر زمانی معکوس برای ثبت درجه تحصیلی، نام دانشگاه یا موسسه، تخصص/ فوق تخصص، سمینار، کارگاه یا دوره‌های آموزشی ویژه و سرانجام ذکر معدل استفاده کنید. 

اطلاعات اضافی 
در این بخش به نکاتی مانند علایق، اطلاعات کامپیوتری، فعالیت‌ها و تخصص‌های زبانی اشاره کنید، در واقع این قسمت برای شرح آن دسته از توانایی‌ها که در دو بخش قبلی ذکر نشده بود، در نظر گرفته شده است. پس اگر به ورزش یا هنر خاصی علاقه دارید، اگر مهارت‌های کامپیوتری ویژه‌ای دارید، اگر در حوزه‌ای به جز تخصص خود مهارت دارید یا اگر به زبان‌های دیگری تسلط دارید، حتماً از این بخش برای درخشش بیشتر استفاده کنید. 

اشتباهات رایج در رزومه نویسی‌ 
معمولاً در روند نوشتن رزومه اشتباهات شایعی مرتباً تکرار می‌شود؛ بنابراین آگاهی از این اشتباهات به شما کمک می‌کند تا رزومه جامع‌تری تهیه کنید. از این اشتباهات می‌توان تهیه نکردن نامه پوششی را نام برد، نامه پوششی، نامه‌ای کوتاه و مودبانه است که خطاب به خواننده رزومه نوشته شده و روی رزومه قرار می‌گیرد، شما با این نامه می‌توانید روی فرد استخدام‌کننده تاثیر بگذارید. اشتباه دیگر استفاده از اشکال و فونت‌های غیر‌معمول برای نوشتن رزومه است، لطفا هنگام رزومه‌نویسی سادگی را یک اصل بدانید. همچنین به یاد داشته باشید در رزومه به بیان دلایل ترک شغل قبلی‌تان نپردازید، این مطلب اثری منفی بر خواننده می‌گذارد. نکته بسیار مهم اینکه رزومه را چندین بار بخوانید و از نظر وجود غلط املایی یا تایپی آن را به دقت بررسی کنید. در پایان به یاد داشته باشید کارفرما مایل است، شما را بر حسب توانایی‌ها‌ و مهارت‌های‌تان استخدام کند، پس از توضیح و تفصیل در مورد علایق شخصی و رویاپردازی بپرهیزید.

----------------------------------------------------------------------------------------
چگونگی نوشتن رزومه کاری    
رزومه معرفینامه ای شامل خلاصه ای از تجربیات کاری، سوابق تحصیلی و مهارتهای فرد جویای کار است.
این معرفینامه میتواند بصورت تایپ شده در حداکثر یک یا دو صفحه در قالب اوراق چاپ شده و یا نسخه الکترونیکی در قالب فایلهای doc , pdf از سوی کارجو به کارفرما ارائه گردد. در برخی کشور های اروپایی و آسیایی به رزومه عنوان سی وی CV که مخففی از عبارت Curriculum Vitae است نیز اطلاق می گردد. 

کارفرمایان مایلند تا قبل از مصاحبه تلفنی و یا حضوری با متقاضیان، ضمن صرفه جویی در وقت خود کارجویان را از روی تجربیات و توانائیهایشان گروه بندی یا اصطلاحاً غربال کنند. این کار به آنها این امکان را می دهد که با رتبه بندی رزومه های وارده، افراد مورد نیاز خود را که دارای انگیزه و توانایی کافی هستند به مصاحبه دعوت و در نهایت بهترینها را استخدام نمایند. بررسی رزومه متقاضیان ضمن ایجاد صرفه جویی در وقت کارفرمایان در مرحله گزینش باعث می شود تا معیارهای سنجشی آنها بشکل مؤثرتری انجام پذیرفته و از پرداختن به تماسها و مصاحبه های غیر مرتبط با موضوع کار اجتناب گردد.

اگر بعنوان کارجو بدنبال کار هستید هوشیار باشید که ارائه رزومه فرصت مناسبی برای عرضه و تبلیغ توانایی و مهارتهای شما به کارفرما است. هدف نهایی رزومه این است که ملاقات با کارفرما را برایتان تضمین نموده و در نهایت شما را به سوی میز مصاحبه استخدامی هدایت نماید. به یاد داشته باشید که رزومه شما، نماینده و معرف شما نزد کارفرمایی است که هنوز شما را ندیده و نمی شناسد. پس نحوه طراحی آن به گونه ای که معرف قابلیتها و شایستگی های شما باشد، از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

به یاد داشته باشید که همیشه و در هر ارتباطی اولین برخورد نقش کلیدی و مؤثری در ادامه و بقاء رابطه ایفاء می نماید و رزومه شما اولین برخورد شما (هر چند غیر حضوری) با کارفرما بوده که نمایانگر شناخت یا تعبیر وی از قابلیتهای شما خواهد بود. لذا دقت داشته باشید که نوع انتخاب کلمات و ساختار جمله بندی شما در ذهن کارفرما می تواند بیانگر سطح دانش، تحصیلات و تجربیات اجتماعی شما باشد. رزومه شما باید شما را فردی مشتاق و همچنین تجربیات کاریتان را مرتبط و جذاب نشان دهد.

**
ساختار استاندارد رزومه :
هر رزومه از ساختار و قالبی مشخص برخوردار است. این بدین معنی است که محتویات مندرج در رزومه می بایست در قسمتهای مجزا و بترتیبی معین نوشته شود. توصیه می شود قبل از توضیح هر قسمت، عنوان آنرا با یک تیتر از سایر محتویات جدا و مشخص نمائید. این امر سبب می شود تا چشم خواننده بسهولت و سرعت مطالب دلخواه را بیابد. در زیر به بررسی ساختار رزومه در ۷ بند می پردازیم که ۳ قسمت اول در این بخش و ۴ قسمت بعدی در بخش بعد معرفی میشوند.

۱-اطلاعات شخصی
این قسمت شامل اطلاعات اولیه کارجو بوده و بعنوان اولین بخش رزومه قرار می گیرد. اطلاعات این قسمت شامل نام کامل، شماره شناسنامه، شماره کارت ملی، تلفن تماس، آدرس ایمیل یا پست الکترونیک، سال تولد و محدوده سکونت کارجو می باشد. نام باید بصورت کامل (نام و نام خانوادگی) بوده و با سایزی بزرگتر (Bold) درج شود. سال تولد صرفاً جهت اطلاع کارفرما از سن شماست و لذا درج دقیق ماه و روز آن غیر ضروری است. توصیه می شود بدلیل حفظ حریم اطلاعات شخصی از ذکر آدرس بطور کامل پرهیز نموده و صرفاً به مشخص نمودن محدوده سکونت اکتفا ورزید.

۲-علائق حرفه ای
این قسمت از رزومه مبین توضیحی مختصر از علائق و خواستگاه حرفه ای کارجو می باشد. لطفاً توجه فرمائید که این بخش از رزومه جنبه اختیاری داشته و در صورت تمایل به درج، پس از اطلاعات شخصی قرار می گیرد. درج مطالب در این قسمت باید صریح و کوتاه باشد یعنی چیزی در حدود دو یا سه خط. با صراحت و صداقت زمینه هایی که در آنها علاقمند به کار و فعالیت هستید را توضیح دهید. توجه داشته باشید که علاقه شما امریست جدا از تواناییتان و در این بخش نیازی به اشاره به توانایی و مهارتهایتان نیست. دقت کنید که رابطه ای بین علائق شما و کاری که برایش درخواست می دهید برقرار باشد در غیراینصورت شاید کارفرما چنین بیاندیشد که شما درک درستی از نیاز وی و یا وظایف سمت مربوطه نداشته اید. این بخش مربوط است به نمایشی از شخصیت کاری خودتان در ذهن کارفرما. این نکته که کارفرما با خواندن این بخش از رزومه تان شما را راسخ در جایگاهی که خودتان را در آینده در آن می بینید حس نماید، تصویر بسیار مؤثری از شخصیت مصمم و با انگیزه شما در ذهن وی ایجاد خواهد نمود.

۳-مدارک و سوابق تحصیلی
ذکر سابقه تحصیلی کارجو از نکات مهم در نگارش رزومه می باشد و وجود آن ضروری است. لیستی از تحصیلات علمی و دانشگاهی خود تهیه کنید و آنها را بترتیب از آخر به اول در این قسمت درج کنید. دلیل اینکار اینست که کارفرمایان تمایل دارند تا ابتدا بروزترین و آخرین سوابق شما را بررسی کنند. برای هر مورد در لیست، نام رشته تحصیلی، نام دانشگاه یا موسسه و در نهایت تاریخ شروع و اتمام دوره تحصیلی را قید نمائید. در زیر هر کدام از این موارد میتوانید به گرایش رشته مربوطه، دروس اصلی یا مرتبط گذرانده شده، موضوع پروژه یا پایان نامه و در صورت تمایل معدل فارغ التحصیلی خود اشاره کنید. البته ذکر این موارد تنها در صورت مرتبط بودن با کار و سمت درخواستی پیشنهاد می شود و در صورت اشاره از نوع ارتباط آنها با کار مطمئن شوید. توصیه می شود در صورتیکه آخرین مدرک تحصیلی شما کمتر از کارشناسی یا لیسانس است، به معرفی رشته تحصیلی دبیرستانی خود نیز بپردازید.

4-سوابق حرفه ای 
این قسمت یکی از مهمترین و ضروری ترین بخش های رزومه کارجو بوده و محل توجه ویژه ای برای بسیاری از کارفرمایان محسوب می شود. جهت تکمیل این بخش از رزومه خود لیستی از سوابق کاری و سمتهای خود در گذشته تهیه نموده و آنها را مانند سوابق تحصیلی بترتیب از آخر به اول در این قسمت درج کنید. هر کدام از موارد ذکر شده در لیست این قسمت باید شامل جزئیات زیر باشد.
سمت و عنوان شغلی 
نام شرکت، موسسه یا محل کار 
مدت زمان فعالیت 
مسئولیتهای سمت و کارهای مهم انجام شده

۵-تجربیات و دوره های تخصصی

درج این قسمت در رزومه جنبه اختیاری دارد. چنانچه در حال ارسال درخواست برای یک کار تخصصی هستید، می توانید اطلاعاتی درباره گذراندن دوره های آموزشی مرتبط و یا تجربیات مهم در پروژه های مرتبط بصورت لیستی از عبارات خلاصه شده آماده نموده و آنها را بر حسب تاریخ (از امروز به گذشته) مرتب نمائید. برای هر مورد نام دوره، تاریخ و محل برگزاری آن، طول دوره و نوع گواهینامه اعطایی آن را مشخص نمائید.

۶-مهارتها
توصیه می شود پس از ذکر تحصیلات و سوابق حرفه ای، بخشی از رزومه خودتان را به توضیح مهارتهایتان اختصاص دهید. این مهارتها می توانند هم شامل مهارتهای فنی و تکنولوژیکی مانند کار با نرم افزار یا سخت افزارهای مختلف باشد و هم شامل مهارتهای فردی مانند کارگروهی، مسئولیت پذیری، خلاقیت، نظم پذیری، میزان آشنایی با زبانهای خارجی و نظایر آن.هنگام ذکر مهارتها، میزان آشنایی خود با هر مورد را صادقانه قید نمائید یعنی مشخص کنید تا چه اندازه با زبان انگلیسی آشنا هستید .

۷-حضور در کنفرانسها
اگر در حال ارسال درخواست کار جهت انجام کارهای علمی و تحقیقاتی هستید، ذکر تجربیات شرکت در کنفرانسهای علمی و تخصصی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. لیستی از این فعالیتها تهیه کرده و آنها را بر حسب تاریخ (از امروز به گذشته) مرتب نمائید. برای هر مورد نام سمینار یا کنفرانس را به همراه تاریخ و محل برگزاری قید نمائید.

----------------------------------------------------------------------------------------
چند نکته برای رزومه نویسی    
یکی از ملاک‌های جذب نیرو در همکاران سیستم، ارائه‌ی رزومه‌ای خوش‌ساخت، دقیق و گویاست. نکات زیر به شما کمک می‌کند تا رزومه‌ی خود را بر اساس معیارهای سنجش ما تدوین کنید:

در نظر داشته باشید دقت بالای شما در نگارش رزومه، کمک شایانی برای انتخاب شغل دلخواهتان است.
رزومه باید مختصر و مفید باشد. سعی کنید با کمترین کلمات ممکن، مهم‌ترین اطلاعات لازم و مرتبط با شغل مورد نظر را ارائه کنید.
معمولاً رزومه‌ی خوب بیش از ۶۰۰ کلمه نیست. اگر نتوانید تا صفحه دوم توجه مسئول جذب نیرو را جلب کنید، مطمئناً تعداد صفحات بیشتر کمکی نخواهد کرد.
در رزومه از جملات و عبارات روشن و کوتاه استفاده کنید. ساختار متن‌ نیز باید به شکلی باشد که مباحث از هم مجزا باشند و به راحتی بتوان بخش‌های مختلف را در آن یافت. رعایت فاصله کافی بین خطوط، بخش‌ها و نوشتن به شیوه فهرست وار به این امر کمک می‌کند.
پیشینه شغلی و تحصیلی خود را به ترتیب زمانی از جدیدترین به قدیمی‌ترین مشاغل و مدارک تحصیلی مرتب کنید. به همین ترتیب، توضیحات خود را درباره موارد قدیمی‌تر، خلاصه‌تر ارائه کنید. بیشتر بر تجربیات مرتبط با فرصت شغلی مورد نظر خود متمرکز شوید.
پیشینه‌ی شغلی شما نباید منحصر به فهرستی از مشاغل و سمت‌ها باشد. شایستگی‌ها و دستاوردهای خود را به شیوه‌ای مختصر ولی قدرتمند ارائه کنید. حتما شرح تاثیر شما در شغل مرتبط قبلی ما را مطمئن می‌سازد که شما را از میان انبوه متقاضیان برگزینیم.
حتما متن خود را از نظر املایی، نگارشی و درستی اطلاعات بررسی کنید.
استفاده از کادر، تصویر یا بازی‌های گرافیکی در رزومه مناسب نیست. این کار تاثیری برخلاف هدف شما خواهد داشت. جمله‌ی معروفی است که می‌گوید: ساده زیباست.
مهم‌ترین و بارزترین نقاط قوت، توانمندی‌ها و شایستگی‌های شما باید در اولویت باشد. مقدمه‌چینی تنها باعث از دست دادن فرصت می‌شود.
عبارات تکراری و کلیشه شده‌ای مانند «دارای روابط‌عمومی قوی»، «متعهد»، «خلاق»، «علاقه‌مند به کارگروهی»، «تجربه‌ی حرفه‌ای...» بدون ارائه دلایلی مبنی بر تجربیات و دستاوردهای قبلی غیرجذاب است.
رزومه خود را بر اساس موقعیت شغلی مشخصی که برای آن درخواست می‌دهید، تنظیم کنید.

برای همکاران سیستم رزومه‌ی خود را به این شکل ارائه دهید:
۱- اطلاعات شخصی شامل:
نام و نام‌خانوادگی
نشانی
شماره تماس- ثابت و همراه
پست الکترونیکی
سن
تحصیلات به همراه تاریخ شروع و پایان
وضعیت تأهل
وضعیت خدمت (در مورد آقایان)

۲- پیشینه شغلی
۳- دستاوردهای حرفه‌ای و علمی
۴- مهارت های دیگر شامل:
آموزش‌های فنی
مهارت‌های کامپیوتریپ
آشنایی با زبان‌های خارجی

۵- نحوه آشنایی با شرکت
۶- جوایز و تالیفات (در صورت وجود)
۷- علایق شخصی (در صورت تمایل)

-------------------------------------------------------------------

مجموعه ای از نمونه های رزومه نویسی را از لینک زیر دانلود کنید:


Downlaod

------------------------------------------------------------

منابع:   
1. میگنا: نحوه نگارش رزومه (نمونه رزومه)
http://www.migna.ir/vdciwyaz.t1a5r2bcct.html

2. ای مدیران: اصول رزومه نویسی و سرفصل بندی عمومی یک رزومه
http://www.e-modiran.com/downloads/management/2826/t:اصول_رزومه_نویسی_و_سرفصل_بندی_عمومی_یک_رزومه 

3. ویوان نیوز: آشنایی با هنر رزومه‌ نویسی
http://www.vivannews.com/Pages/News-10047.aspx

4. ویوان نیوز: راهنمای رزومه نویسی /چگونه خود را به کارفرما معرفی می‌کنیم
http://www.vivannews.com/Pages/News-20687.aspx

5. ویوان نیوز: چگونگی نوشتن رزومه کاری
http://www.vivannews.com/Pages/News-30036.aspx 

6. گروه سیستم: چند نکته برای رزومه نویسی
http://www.systemgroup.net/join-us/resume-tips