گریگوری پرلمان

به این مرد نگاه کنیدچه میبینید؟ یک کارتن‌خواب؟ یک آدم بی سواد که در خیابانها میخوابد؟ یا یک نابغه ریاضی؟

گریگورى پرلمن از بزرگترین ریاضیدانان جهان است. این نابغه روسی موفق به حل یکی از مشکل ترین معماهای ریاضی تاریخ شد اما از قبول جایزه یک میلیون دلاری خودداری کرد.

او که لقب باهوش ترین مرد جهان را به دست آورده است در شرایطی این جایزه را قبول نکرد که در خانه ای بسیار کوچک در سن پترزبورگ زندگی میکند!

او در این زمینه گفته بود: من علاقه ای به پول ندارم و نمیخواهم مثل حیوانی که در باغ وحش به نمایش گذاشته میشود انگشت نما شوم. من قهرمان ریاضیات نیستم و نمیخواهم در کانون توجه دیگران باشم.

Grigori Perelman

او با هیچ روزنامه یا رسانه اى مصاحبه نمى کند! دعوت به  تدریس در بهترین دانشگاه هاى جهان را رد مى کند و همچنان معلم مدرسه است و هر روز از مادرش مراقبت مى کند.

در روسیه دکترا گرفت و فقط براى دو سال تحصیل بیشتر به آمریکا رفت و بعد از آن  مشغول به کار در جهان خودش شد. هر چند وقت مقاله اى منتشر مى کند و مرزهاى علم را یک قدم جلو مى کشد! رییس انجمن ریاضى جهان شخصا به سنت پترزبورگ رفت و ده ساعت با گریگورى صحبت کرد تا وى را قdRKF30ایز مهم جهانى را بپذیرد ولى گریگورى اهمیتى نداد!

جایزه یک میلیون دلارى دیگرى را قبول نکرد و گفت: باید مشترکا به یک ریاضیدان دیگر مى دادید!

تواضع، فروتنى، علم دوستى و شخصیت اش در دوران مادى ما بى همتاست.  وقتى مسئله ریاضى پوینتکر کونجکشن را که سالها مغزهاى جهان و کامپیوترهاى جهان از حل آن عاجز بودند حل کرد، بیشتر مخفى شد! کمتر ظاهر شد!

دعوت کاخ سفید، کاخ الیزه، شماره ده داونینگ استریت و کاخ کرملین را جواب نداد و بعد دعوت نامه ها را در سطل زباله پیدا کردند.

او بزرگترین دانشمند زنده ای است که بیش از هر کس به افتادگی و تواضع مشهور است.